Mijn oppasbezoekje leg ik meestal af met de auto. Super milieuonvriendelijk natuurlijk, maar vaak wel het handigst. Wanneer een dier ziek blijkt te zijn is het vervoeren van een kat met de auto toch makkelijker dan met de fiets. Gelukkig woon en werk ik niet in hartje Amsterdam en kan ik mijn auto dus altijd wel ergens in de straat parkeren. Helemaal luxe is het wanneer mensen een oprit hebben. Wanneer klanten meerdere auto’s hebben laten ze vaak een van de auto’s op de oprit staan tijdens hun vakantie. Op die manier lijkt het alsof er iemand thuis is en weert dit hopelijk inbrekers. Zo ook bij een van mijn klanten. Zij hebben een vrijstaand huis langs een drukke weg. Langs de weg zijn geen parkeermogelijkheden, maar ze hebben een ruimte oprit. Zo ruim dat ik mijn auto met wat passen en meten kan draaien, zodat ik met de neus weer richting de weg sta. Wel zo fijn als je een drukke weg op moet draaien.

 

Tijdens een van mijn oppasperiodes stond de auto van de klant op de oprit. Op zich geen probleem, mits hij zo dicht mogelijk tegen de garage staat, zodat ik nog op de oprit kon draaien. De auto stond echter net een meter te ver naar voren, waardoor ik mijn auto er niet kon parkeren. Gelukkig ken ik deze klanten al jaren en voelde ik mij niet bezwaard om hen via een berichtje te vragen of ik de auto een stukje naar achteren mocht zetten. Dit was geen enkel probleem en de klant vertelde mij waar ik de autosleutels kon vinden.

 

Iedereen die al jaren een rijbewijs heeft zal het wel herkennen, veel dingen gaan automatisch. Je bent bekend met de handelingen in je eigen auto en je hoeft er amper over na te denken. De techniek staat echter niet stil en ook de auto’s worden steeds moderner. Terwijl ik zelf nog gewoon de koppeling in moet trappen om mijn auto in een andere versnelling te krijgen en onder de stoel een hendel vast moet pakken om de stoel te verstellen, hoef je in een moderne auto amper nog wat te doen of het werkt net even anders dan je gewend ben. En ja, dat moet je dan maar net weten. Ik stap bij de klant in de auto en zie rechts naast mij op de console een knop met start. Even vraag ik mij af of ik in een auto zit of in een F16 en druk vervolgens op de knop. De motor draait. Met mijn rechterhand grijp ik automatisch naar de versnellingspook, maar ik voelde al snel dat er geen beweging in kwam. Hoe krijg ik deze auto in zijn achteruit? Ik staar naar de middelconsole en merk ook dat er helemaal geen handrem in zit! De motor draait, maar in de auto komt geen beweging. Dit gaat mij niet lukken. 

 

Met het schaamrood op de kaken stap ik weer uit en ik besef mij dat het wel heel lang geleden is dat ik een opleiding volgde aan de IVA (Instituut voor de Autobranche) en dat ik na mijn slagen mij nog maar weinig verdiept heb in auto’s. Ik ben er een ‘beetje’ uit zeg maar.

 

Eenmaal thuis ga ik achter de computer zitten en zoek ik op YouTube filmpjes op. Ja zo modern ben ik dan nog wel. Uiteindelijk vind ik verschillende filmpjes over de werking van dit type auto en bestudeer ik deze aandachtig.

 

De volgende morgen stap ik vol zelfvertrouwen in de auto van de klant en zet hem een meter naar voren. Misschien de volgende keer maar gewoon met de fiets de oppasronde doen!